onsdag, oktober 18, 2006

Kan man vara både en bra lärare och forskare?

Jag har ofta mött åsikten att en och samma person inte kan vara både en bra lärare och en bra forskare. Idag kom ämnet upp igen på ett möte. Min uppfattning är att det går visst att kombinera. Jag känner till flera personer som jag anser är väldigt duktiga både på att forska och undervisa. Men uppfattningen att dessa saker inte går att kombinera är väldigt utbredd. Detta leder till att man vid rekryteringar antingen söker en god pedagog eller en framgångsrik forskare. Jag tycker att man ofta har aldeles för låga ambitioner. Genom detta synsätt tvingar man också in doktorander i denna mall. Jag tycker det känns som att man snart efter disputationen måste "välja sida". Det vill jag inte alls! Min ambition är att bli både en bra forskare och lärare. Men idag har jag kanske hört en gång för mycket att det är omöjligt. Tänk om det är sant? Jag tror mig ha bevis för att jag är en bra lärare (tentaresultat, kursvärderingar, vad studenter och lärarkollegor har sagt till mig) och kan bli ännu bättre med lite mer erfarenhet. Betyder detta då att jag inte kan bli en bra forskare? Detta har jag mycket svårare att själv bedöma. Usch, vad jobbiga tankar. Att något är svårt, till och med mycket svårt kan jag hantera. Men om det är omöjligt är det väl ingen ide att ens försöka?

Inga kommentarer: