fredag, augusti 17, 2007

Svartvinbärssaft - från buske till glas







Tidigare i sommar kokade jag saft. Jag kände mig riktigt huslig. Både rödvinbärssaft och svartvinbärssaft blev det. Det var inga enorma mängder saft men trevligt att ha i frysen ändå. Jag förvarar alltså saften i frysen i små plastburkar. Den blir inte riktigt stelfrusen så när man vill ha ett glas saft gröper man enkelt ur lite frusen saft med en sked och lägger i ett glas med vatten. Saft och isbit i ett, praktiskt. Dessutom möglar den inte. Inga väl rengjorda flaskor uppvärmda med hett vattten här inte. Jag fick en flaska hemkokt saft häromåret som möglade innan jag hunnit dricka mer än ett par glas. Det kändes jättetrist. Nuförtiden när vi har frysboxar så tycker jag att man ska använda dem. Recepten i kokböckerna borde ändras så att det står att man kan frysa saften istället för att hälla den på flaskor.


1 kommentar:

Mats Fröberg sa...

Jag hade en glasflaska med svartvinbärssaft i kylen för några år sedan. Problemet var att det pågick biologiska processer i buteljen, som ökade trycket!

Det blev en rätt skaplig smäll och ganska färgglatt i kylen efteråt...