fredag, mars 16, 2007

Jobben finns i Danmark

I SULFs tidning universitetsläraren som kom häromdagen finns en artikel om att många disputerade fått jobb i Danmark med hjälp av trygghetsstiftelsen. Idag har sydsvenskan hakat på detta och har intervjuat Doktorandkårens ordförande och doktorandombudsman. En viktig poäng som kommer fram där är att bara de som haft statlig anställning i minst tre år kan få hjälp av trygghetsstiftelsen. Tyvärr kommer alltså inte många av de som inlett sin doktorandtid med utbildningsbidrag eller stipendie i åtnjutande av denna hjälp. Det går naturligtvis att få jobb i danmark på egen hand, jag känner flera som fått det, men trygghetsstiftelsens kurs i Köpenhamn där man får undervisning i Danska och lär sig om hur den danska arbetsmarknaden fungerar verkar jättebra och underlättar nog för många att våga ta steget över sundet. Jag känner helt klart att denna kurs skulle vara intressant för mig om jag inte skulle lyckas få någon av de postdoctjänster jag sökt.

Danmark känns helt klart som ett lovande arbetsmarknad att söka sig till. Jag känner flera stycken som pendlar dit från Lund eller Malmö. På måndag ska jag på en karriärdag i Malmö som anordnas av bla Naturvetareförbundet och Danska magisterförening där man bla ska få lära sig lite om den danska arbetsmarknaden.

Inga kommentarer: