fredag, februari 02, 2007

minröjning med GMO

Igårkväll såg jag ett intressant program, det röda guldet, på SVT. Det handlade om några danska forskare som försöker utveckla genmodifierade organismer att använda i minröjning. Idén är att växten som ändrar färg om den växer ovanpå en mina sås på minfält och sedan när den växer upp ser man vart minorna finns. Genialiskt! De har fått det att fungera i labbet men frågan är ju om den fungerar på plats ute på minfält. Programmet handlade främst om de svårigheter de haft när de skulle göra fältförsök i Angola. De blev tvugna att avbryta försöket eftersom de stötte på motstånd och hot. Men projektet lever vidare och de har gjort fältförsök i Danmark och planerar försök på Balkan. Detta tycker jag är ett exempel på användning av GMO för ett gott syfte. Eftersom de förutom färgförändringen sett till så att växterna inte kan växa utan att vattnas med växthormon är det ju otroligt liten risk för spridning utanför försöksområdet. Men GMO väcker starka känslor hos folk och det måste man respektera. Jag tycker dock det vore synd om GMO-rädsla leder till att detta projekt inte får fortsätta. Kvarliggande minor efter krig är ett stort problem på många ställen i världen. Efter mina resor i Bosnien vet jag hur begränsande det är att inte kunna gå omkring hur man vill utan bara röra sig på minröjda områden. För lokalbefolkningen är det naturligtvis mycket värre. Många börjar, med livet som insats, bruka sin åkermark utan att den är minröjd eftersom de inte har något annat sätt att försörja sig på.

Inga kommentarer: